Perspectiefnota 2023
RG-125 Actieplan tegen discriminatie
De motie draagt het college op om samen met partners, zoals Bureau Gelijke Behandeling Flevoland, te werken aan een lokaal actieplan tegen discriminatie en dit plan aan de raad voor te leggen. |
---|
We voeren deze motie uit door deze zomer een nieuw actieprogramma inclusie en diversiteit aan u aan te bieden.
In 2022 hebben wij Bureau Gelijke Behandeling (BGB) opdracht gegeven om discriminatie op de woningmarkt te onderzoeken. Daarnaast hebben wij een plan van aanpak opgesteld voor de aanpak van stagediscriminatie. Verder voert BGB een activiteitenprogramma uit. Dit activiteitenprogramma bestaat uit een viertal componenten:
- Afhandeling van meldingen van discriminatie
- Preventie
- Educatie
- Diverse projecten met andere partijen
BGB stelt samen met de Almeerse maatschappelijke partners en de gemeente een aantal speerpunten vast.
RG-127 Samenwerking met AiB stopzetten
De motie draagt het college op om de samenwerking met AiB stop te zetten en de raad proactief te informeren over de gang van zaken omtrent dit proces. |
---|
De samenwerking met AmsterdaminBusiness (hierna AiB) is inmiddels stopgezet. Op 5 oktober 2022 hebben wij door middel van een brief aan het bestuur van AiB de stopzetting medegedeeld. De motie is hiermee dus uitgevoerd.
In de brief van 5 oktober 2022 is opgenomen dat we gebruik blijven maken van de internationale expertise en netwerken in de MRA, die deels de activiteiten van Amsterdam Trade en Innovate (onderdeel van AiB) financiert. Ook verwachten wij een nauwe samenwerking tussen AiB en ROM Horizon in Flevoland op het vlak van buitenlandse acquisitie en internationalisering ten behoeve van het bedrijfsleven in de MRA.
RG-128 Meer zicht op de risico’s binnen de jeugdhulp
De motie draagt het college op om voor de tweede kwartaalrapportage met een complete rapportage jeugdhulp te komen. Hierin moet worden opgenomen welke maatregelen al getroffen zijn, wat hiervan de financiële resultaten zijn en welke effecten we nog kunnen verwachten op kwaliteit en kosten en een visie over hoe de verwachtte knelpunten worden opgelost. Hierbij moeten ook de effecten van de aanstaande inkoop jeugdhulp worden betrokken. En om de uitkomst hiervan met de raad te bespreken. |
---|
Wij werken aan de rapportage jeugdhulp, zoals de gemeenteraad ons heeft opgedragen met de motie. Het was niet mogelijk de rapportage voor de 2e kwartaalrapportage 2022 af te ronden. Op 6 oktober 2022 hebben wij de rapportage over de uitvoering van jeugdzorg in het eerste halfjaar van 2022 naar de gemeenteraad gestuurd. Op 17 november 2022 heeft de gemeenteraad de rapportage besproken met de wethouder. De raad was van mening dat de rapportage hen onvoldoende in staat stelde om te sturen op jeugdhulp. De wethouder heeft toegezegd dat wij voor einde eerste kwartaal 2023 een nieuwe rapportage aan de raad ter bespreking sturen.
RG-130 Speelhaven
De motie roept het college op om de bezuiniging per 2023 terug te draaien voor in ieder geval vier jaar en daarbij rekening te houden met inflatie. Verder roept de motie op om in samenwerking met De Schoor en inwoners te onderzoeken hoe De Speelhaven na deze periode open en beheerd kan blijven en hoe de openingstijden verruimd kunnen worden. |
---|
De Schoor heeft bij de subsidieverlening voor 2023 weer budget ontvangen voor het beheer van Speelhaven. Er is voor vier jaar budget gereserveerd voor het beheer van de speeltuin. Voorafgaand aan de subsidieverlening voor 2023 zijn afspraken gemaakt over hoe de gemeente en De Schoor de komende jaren samenwerken aan het anders inrichten van het beheer van de speeltuin.
Programmabegroting 2023
RG-264 Evenwichtige lokale lasten; Ozb niet-woning
Bij de Programmabegroting 2023-2026 is de motie evenwichtige lokale lasten Ozb niet woningen aangenomen. Via deze motie (RV-59 Evenwichtige lokale lasten Ozb niet woningen) verzoekt de raad:
|
---|
Wij zijn een onderzoek gestart naar de mogelijkheden en effecten van de uitvoering van deze motie. Wij komen naar verwachting in het begin van het tweede kwartaal van 2023 met dit onderzoek naar de raad.
RG-273 Naar een betere bezuinigingsmonitor
Bij de behandeling van de programmabegroting 2023 heeft de raad de motie RG-273/2022 'Naar een betere bezuinigingsmonitor' aangenomen. De motie roept het college op om in de vierde kwartaalrapportage de monitor te voorzien van antwoord op 2 vragen:
|
---|
In de kwartaalrapportage van het vierde kwartaal 2022 is er bij elke bezuiniging antwoord gegeven op deze vragen en ook in volgende kwartaalrapportages worden deze vragen meegenomen. Wij beschouwen de motie hiermee als uitgevoerd.
RG-288 Noodhulporganisaties huurvrij
Deze motie zegt dat noodhulporganisaties in deze tijd een zeer belangrijke rol vervullen in het ondersteunen van de Almeerse bevolking en dat de gemeente Almere deze organisaties dient te ondersteunen. De Gemeente Almere dient deze noodhulporganisaties te helpen door in 2023 een jaar lang de gemeentelijke huur kwijt te schelden. Ook moet er in de integrale aanpak voor armoedebestrijding worden meegenomen of het mogelijk is om deze noodhulporganisaties voor de lange termijn huurvrij te maken. |
---|
Wij kunnen de motie niet op deze manier uitvoeren, omdat dit in strijd is met de wet. Als gemeente moeten wij, conform de Wet Markt en Overheid, kostprijs dekkende huur in rekening brengen. Dit betekent dat de oproep uit de motie om geen huur in rekening brengen bij noodhulporganisaties die gebruik maken van gemeentelijk vastgoed niet toegestaan is. Ook het toekennen van een subsidie voor noodhulporganisaties die gebruik maken van niet-gemeentelijk vastgoed is niet toegestaan op basis van de Wet Markt en Overheid.
Wij gaan het door de gemeenteraad beschikbaar gestelde bedrag bij deze motie van € 90.000 toevoegen aan het beschikbaar gestelde bedrag uit de motie RG-362/2022 Inzet raadsbudget voor lenigen acute voedselnood van € 131.000 en dit gelijkmatig verdelen over de Almeerse noodhulporganisaties.
RG-296 Huisartsenzorgen: investeer meer in het sociaal domein
De motie draagt op om te komen tot een structurele financiering van een aantal domeinoverstijgende projecten uit het sociaal domein en daarbuiten. Met als doel om de huisartsenzorg te ontlasten en te zorgen voor zorg op de juiste plek. Ook andere passende initiatieven die onder dit doel kunnen vallen, dienen te worden meegenomen. Ook wordt opgedragen om de zorgverzekeraar(s) onder druk te zetten om per direct te investeren in preventie en zorg op de juiste plek. De raad moet in Q1 van 2023 worden geïnformeerd over de voortgang, of als kan eerder. |
---|
Wij zijn ons bewust van de urgentie van dit vraagstuk. Wij maken afspraken met bestuurders en vertegenwoordiging van welzijn, eerste en tweedelijnszorg over het verbeteren van de werkafspraken in Almere. Deze afspraken richten zich op hetgeen de medische zorg vanuit de gemeente nodig heeft, om de druk op de zorgketen te verminderen en wat welzijn en het bredere sociaal domein kunnen bieden dat daarin verlichting geeft. Wij werken samen met huisartsen in Almere om het vak van huisarts in onze stad aantrekkelijk te houden en voor niet medische vragen van inwoners de juiste plek in Almere te realiseren.
Landelijk zijn het Integraal Zorgakkoord en het Gezond en Actief Leven Akkoord (GALA) vastgelegd. De financieringsstromen die daarbij horen zijn deels incidenteel (meerjaren) met als doel de zorgtransitie te bewerkstelligen en deels worden ze in de toekomst structureel, met name waar het gaat om de middelen in de Specifieke Uitkering vanuit GALA. Samen met de zorg- en welzijnspartners werken wij aan plannen om middelen te genereren, meer ook om bestaande middelen anders in te zetten, zodat wij de nodige veranderingen in het zorg- en welzijnslandschap kunnen realiseren. Uiteraard kijken wij ook naar de mogelijkheden in de eigen financiën. Het omkleuren van middelen gaat echter ten koste van andere bestedingen en is nu niet aan de orde.
Samen met onze partners in zorg en welzijn werken wij aan voorstellen richting Zorgverzekeraar(s), waarmee wij de zorg in Almere duurzamer houdbaar willen maken. Het gesprek met Zilveren Kruis vindt plaats op regionaal niveau en op lokaal niveau. Wij proberen op het gebied van preventie, individueel én collectief, tot financieringsafspraken te komen. Dit sluit aan bij de wens van het ministerie van VWS om tot een regiobeeld en een regioplan te komen om knelpunten in de zorg mee op te lossen.
In het eerste kwartaal van 2023 informeren wij u over de voortgang van de invulling van deze motie.
RG-298 Banenmarkt voor statushouders
De motie verzoekt het college om een banenmarkt voor vergunninghouders te organiseren, waarbij werkzoekende statushouders en werkgevers elkaar kunnen ontmoeten. En om zo’n bijeenkomst te organiseren samen met onder meer stakeholders in de tekortsectoren. Bij succes dient de Gemeente Almere dit soort bijeenkomsten met enige regelmaat te blijven initiëren. De bevindingen dienen zo snel als kan naar de raad gerapporteerd te worden. |
---|
Op basis van draagvlak bij ondernemers en beschikbare organisatiecapaciteit binnen de gemeente gaan wij op dit moment uit van de volgende werklijn: één tot tweemaal per jaar wordt een banenmarkt gehouden ten behoeve van anderstaligen. Uitbreiding naar andere doelgroepen zoals statushouders is mogelijk, maar wordt niet actief nagestreefd. Naar verwachting wordt medio juni 2023 een eerste banenmarkt gehouden, als pilot. Na afloop wordt er met de belangrijkste partijen geëvalueerd of deze banenmarkt ingebed wordt in de structurele dienstverlening.
RG-317 Introduceer doneerringen voor plastic flesjes
De motie roept op om doneerringen of een vergelijkbare oplossing met hetzelfde doel te introduceren in Almere. Bij de prullenmanden, te beginnen in de centrumgebieden. Dit moet bijdragen aan bewustwording rondom statiegeld. Ook zijn doneerringen een menswaardigere optie voor mensen die plastic flesjes uit prullenbakken halen om deze te retourneren voor statiegeld. Bijkomend effect is dat er minder plastic flessen in de openbare ruimte en prullenmanden belanden. Het budget hiervoor dient gevonden te worden in de € 2 miljoen die voor 2023 ter beschikking is gesteld voor initiatieven afkomstig uit de raad. |
---|
Het offertetraject loopt, de eerste offertes komen binnen. Tegelijkertijd is er een projectleider aangewezen en wordt er gewerkt aan een projectplan inzake planning en praktische invulling. Naar verwachting wordt het project halverwege 2023 op kleine schaal gerealiseerd. Op deze manier kunnen wij de effecten ervan goed monitoren en evalueren. Wij houden u op de hoogte van de voortgang.
RG-318 Ambities Wonen en Zorg bijstellen
Gelet op het feit dat het college in de programmabegroting aangeeft de ambities voor Wonen en Zorg te willen handhaven, wordt in de motie opgeroepen om (wederom) een tussenrapportage op te stellen met aandacht voor (landelijke) ontwikkelingen op dit gebied, om nieuwe bestuurlijke ambities te formuleren, en om de raad hierbij in het voorjaar van 2023 te consulteren. |
---|
Uiterlijk februari 2023 bieden wij u een tussenrapportage aan. Ook bepalen wij nieuwe bestuurlijke ambities voor Wonen en Zorg. Deze leggen wij naar verwachting aan het einde van het eerste kwartaal 2023 aan u voor.
RG-319 Aanvullende onderzoeksvragen pilot Teams Gezinsbegeleiding
Het college wordt gevraagd om de onderzoeksvragen voor de pilot Teams Gezinsbegeleiding uit te breiden. Deze vragen hebben betrekking op de begrenzing van jeugdhulp, duur van de hulpverlening, het aantal hulpverleningstrajecten tegelijkertijd in het gezin en vandaar uit de effectieve en efficiënte inzet van middelen. Op welke wijze wordt gemonitord en teruggekoppeld aan de gemeenteraad? Het College wordt daarnaast gevraagd uit te breiden naar andere stadsdelen pas nadat een eindevaluatie in de Raad besproken is. |
---|
U ontvangt in mei 2023 een eindrapportage met de aanvullende onderzoeksvragen. Daarin zit tevens een plan van aanpak over het vervolg van ontwikkelde gezinsbegeleiding voor de hele stad, passend binnen de te ontwikkelen gebiedsgerichte jeugdhulp.