De nasleep van de coronacrisis zorgt ervoor dat 2022 een jaar vol onzekerheden is. De coronacrisis heeft geleid tot uitstel van veel zorgvragen. Daarnaast heeft Veilig Thuis te maken met veel meldingen. Zij kunnen deze meldingen weer slecht kwijt bij ketenpartners. Dit komt omdat die ook wachttijden hebben. We verwachten op langere termijn meer vraag naar hulp en ondersteuning. Dit komt omdat meer mensen in een kwetsbare positie komen als gevolg van de crisis.
We moeten daarom ons aanbod van hulp en ondersteuning goed organiseren. We nemen in 2022 maatregelen die op korte en op lange termijn effect op de uitgaven hebben. Zo zoeken we de balans tussen de kwaliteit van de zorg, de maatschappelijke effecten die we met de hulp en ondersteuning willen bereiken en de lange termijn betaalbaarheid van het Almeerse sociaal domein. Op deze manier werken we aan onze ambitie om voor iedereen die dat nodig heeft goede ondersteuning te bieden in de eigen omgeving.
Verantwoording
Er is in 2022 ingezet op meerdere maatregelen die op korte en lange termijn effect op de uitgaven hebben.
Grip op sociaal domein
In augustus 2021 is er opdracht gegeven om de financiële grip op het Sociaal Domein te verbeteren. Een interne evaluatie levert op dat er behoorlijk wat verbeteringen zijn gemaakt. Zoals dashboards, het borgen van werkprocessen en eenduidig indiceren van tarieven. Maar er moeten nog een aantal dingen beter worden vastgelegd. En vervolgens moet het vastgelegde gebruikt worden. Vanwege werkdruk en verloop van medewerkers staat dat soms onder druk.
Wmo
In 2022 zijn er maatregelen genomen om de uitgaven voor de klassieke Wmo (mobiliteit, woningaanpassingen) terug te dringen.
In 2022 zijn er maatregelen genomen om uitgaven voor de klassieke Wmo (mobiliteit, woningaanpassingen) terug te dringen. Zo is de scootmobiel uitleen doorontwikkeld. Hier is een goed werkende laagdrempelige ‘Buurtmobiel Almere’ uit gekomen. In de verordening is opgenomen dat bepaalde voorzieningen standaard zijn. Daarnaast gaan we uit van de goedkoopste voorzieningen, zolang deze passend zijn. Oftewel de situaties en het gemak van inwoners blijven voorop staan. Wmo consulenten passen hierin maatwerk toe.
In 2022 is de Wmo ondersteuning voor individuele begeleiding, dagbesteding en huishoudelijke ondersteuning opnieuw aanbesteed en gegund. Er is een nieuwe werkwijze ontwikkeld waarbij vooral resultaat en kwaliteit belangrijk zijn. We verwachten dat dit op termijn ook financieel voordeel oplevert.
Het gebruik van mobiliteitspassen is onderzocht. Inwoners die de pas verkregen hebben, maar langere tijd niet hebben gebruikt, zijn benaderd. De resultaten van dit onderzoek nemen we mee in de voorbereiding op nieuwe aanbestedingen omtrent Vervoer Wmo.
Jeugd
In 2022 is er uitvoering gegeven aan de maatregelen kostenbeheersing jeugdhulp, die zijn opgenomen in het AEF rapportage uit 2020.
Niet-gecontracteerde zorg
Inwoners hebben steeds vaker zorg nodig wat niet-gecontracteerd is. Hieruit blijkt dat er essentieel aanbod ontbreekt. Het gaat hierbij om intensieve ambulante trajecten om uithuisplaatsing te voorkomen. Deze signalen hebben we in 2022 vertaald naar nieuw te contracteren lokaal aanbod.
Afspraken met zorgaanbieders
Op lokaal niveau zijn er in 2022 geen nieuwe of specifieke andere concrete afspraken gemaakt met zorgaanbieders. Wel is samenloop van verblijf en ambulante begeleiding/behandeling mogelijk gemaakt. De regionale jeugdhulp met verblijf werd in 2022 voor het laatste uitgevoerd door het samenwerkingsverband van aanbieders via lump sum financiering. Vanaf 2023 hebben we weer contracten met individuele aanbieders waarbij we terug zijn gegaan naar een p*q financiering.
Inkoop jeugdhulp zonder verblijf
We werkten in 2022 aan de inkoop jeugdhulp zonder verblijf. We willen toe naar meer gebiedsgerichte gezinshulp in de eigen buurt en wijk. Zo voorkomen we dat problemen in de opvoeding verergeren en er specialistische jeugdhulp nodig is.