Verhogen van de slagkracht van de wijkteams
Wat hebben we gerealiseerd (verantwoording)
Er is extra capaciteit wijkwerkers gerealiseerd. Vanuit de wijkteams hebben we gekeken naar oplossingen die dichtbij in de eigen wijk aanwezig zijn. Ook hebben we geholpen om bewoners een beter sociaal netwerk in de wijk te geven. Als inwoners kunnen terugvallen op hun sociale netwerk, doen ze minder snel een beroep op professionele ondersteuning.
We hebben meer collectieve activiteiten georganiseerd, in samenwerking met partners in de wijk. Vaak wordt een combinatie ingezet van informele / collectieve oplossingen en professionele ondersteuning.
Concreet zijn in 2022 een scheidingsspreekuur, energietoeslag en taal- en ontmoetingsactiviteiten gerealiseerd.
Wat hadden we gepland (begroting)
De wijkteams zijn een laagdrempelige toegang voor alle inwoners met een ondersteuningsvraag. Het is de plek waar inwoners zich melden wanneer zij iets voor hun buurt willen betekenen. In 2021 hebben wij aantal wijkteams samengevoegd. Daardoor kunnen Almeerders nu bij negen wijkteams terecht. Door corona zien we een toename in financiële en relationele problemen. Binnen de mogelijkheden die de wijkteam hebben zoeken we hiervoor naar oplossingen. Hiervoor maken we soms gebruik van informele initiatieven (bewoners en vrijwilligers) en in andere gevallen zoeken we de samenwerking met partners die professionele ondersteuning kunnen bieden. Een belangrijk speerpunt voor 2022 zal zijn het organiseren van een groter collectief aanbod als antwoord op individuele vragen.
Bestuursopdracht Grip op Sociaal domein
Wat hebben we gerealiseerd (verantwoording)
In augustus 2021 is er opdracht gegeven om de financiële grip op het Sociaal Domein te verbeteren. In het stuk bovenaan dit hoofdstuk staan een aantal voorbeelden van hoe we dit hebben aangepakt.
Een interne evaluatie levert op dat er behoorlijk wat verbeteringen zijn gemaakt. Zoals dashboards, het borgen van werkprocessen en eenduidig indiceren van tarieven. Maar er moeten nog een aantal dingen beter worden vastgelegd. En vervolgens moet het vastgelegde gebruikt worden. Vanwege werkdruk en verloop van medewerkers staat dat soms onder druk.
Wat hadden we gepland (begroting)
De bestuursopdracht Grip op het sociaal domein moest helpen om meer grip te krijgen op de uitgaven in het sociaal domein. We zijn hier bij de Programmabegroting 2020 mee begonnen De afgelopen twee jaar is er hard gewerkt aan de uitvoering van deze bestuursopdracht. De bestuursopdracht is in de afgelopen jaren langs drie lijnen uitgewerkt:
- We hebben dashboards en rapportages ontwikkeld
Dit helpt om afwijkingen eerder te signaleren en actie te ondernemen. De dashboards worden regelmatig gebruikt om managers en bestuurders op de hoogte te houden van de uitgaven. De dashboards worden ook gebruikt voor de gesprekken met de zorgaanbieders. We blijven de rapportages ontwikkelen zodat ze ons ook in de toekomst verder kunnen helpen.
- We hebben kritisch gekeken naar onze werkzaamheden
We wilden een betere samenwerking tussen de verschillende vakgebieden (beleid, financiën, contractmanagement, data- analyse en inkoop). We hebben daarom onze organisatie en overleggen beter ingericht. Dit hielp om meer voor elkaar te krijgen. We hebben daarin ook het contract- en leveranciersmanagement verder verbeterd. Het contract- en leveranciersmanagement werkt systematisch en voert multi-disciplinair het gesprek met belangrijke zorgaanbieders. Het doel is om te komen tot gezamenlijke doelstellingen en afspraken over indicatoren en streefwaarden. Dit moet helpen om de kwaliteit van wat we inkopen te verbeteren en de kosten te verlagen.
In 2021 heeft dit ervoor gezorgd dat we beter weten wat er goed en fout gaat. Dit helpt om het in de toekomst beter te doen. We voeren dit nu al uit bij de maatregel “actief contractmanagement”. Deze maatregel is een onderdeel van de AEF-maatregel jeugd.
- We hebben een inkoopkader sociaal domein gemaakt
Dit inkoopkader helpt het inkooptraject voor de jeugdhulp en de Wmo. We hebben regels gemaakt over hoe we op een en dezelfde manier inkopen. Bijvoorbeeld voor de indexatie van de diverse contracten binnen het sociaal domein. We gaan nog meer doen. Bijvoorbeeld het ontwikkelen van een prognosemodel voor het sociaal domein. Dit moet helpen om beleidskeuzes te maken. Daarnaast helpt het om meer inzicht te krijgen in de zorgketen. Ook zijn we begonnen met het nieuwe beleidskader sociaal domein. Dit gaat vanaf 2023 gelden.
We gaan in het eerste kwartaal van 2022 evalueren of de maatregelen vanuit de bestuursopdracht succesvol zijn doorgevoerd binnen de gemeentelijke organisatie.