Infra
Om het asfalt van de busbanen en de halteplaatsen voor de perrons in de busbanen technisch op orde te houden is cyclisch onderhoud nodig. Het uitgangspunt is dat we 1x per 12 jaar groot onderhoud uitvoeren. Gelet op de hoeveelheid kilometers busbanen (circa 60 km) plegen we aan 5 kilometer per jaar onderhoud.
Veel van dit cyclisch onderhoud is door de bezuinigingen uit vorige jaren uitgesteld. Het uitstellen van cyclisch onderhoud zorgt dat de deklagen meer slijtage vertoont. Dit is matige tot ernstige scheur- en spoorvorming. Ook langdurige droogte, hitte en vorst zorgen voor versnelde verslechtering van het wegdek in de busbanen. Met het groot onderhoud zorgen we ervoor dat de busbanen van goede kwaliteit zijn.
Verder hebben we bij groot onderhoud asfalt de detectielussen voor de stoplichten (VRI) herstelt.
In de bestuursopdracht, verduurzamen openbare verlichting stond dat we over gaan naar LED, daarom worden er circa 3000 armaturen in Almere omgebouwd naar LED. Ook werden verschillende VRI’s aan dreven vervangen door iVRI’s. Dit bevordert de doorstroming en voorkomt onnodige opstoppingen. Daarnaast vervingen we enkele voedingskasten van de openbare verlichting. Hiermee voorkwamen we dat de verlichting uitviel door storingen in verouderde voedingskasten. Ook werd verder gewerkt aan het verhogen van de brugleuningen conform de huidige (aangepaste) wetgeving.
Groen
De essentaksterfte is in heel Nederland een probleem en leidt ook in Almere tot een vervangingsprogramma voor essen, zowel als laanboom als in de bosvakken. De essentaksterfte vormt een risico voor de veiligheid. 80% van de geraamde kosten worden afgedekt door een reserve. De overige 20% wordt vanuit het Bestedingsplan groot onderhoud en vervangingen gefinancierd. We zijn gestart met het verwijderen en vervangen van deze essen in 2018. De afgelopen periode hebben we dit voortgezet en ook in 2022 liep dit vervangingsprogramma door. Hierbij volgen we het ritme van de ziekte.
Verder vervangen we bomen die in slechte conditie zijn en kunnen leiden tot onveilige situaties. Ook werden diverse beplantingsvakken die het einde van de levensduur hebben bereikt vervangen.
Water
Groot onderhoud aan de sluizen is noodzakelijk om vermeende technische levensduur, een juiste werking en veiligheid van de gebruiker te garanderen. Het object sluis is opgebouwd uit verschillende componenten. Veel van deze componenten hebben onderhoud nodig welke zich niet elk jaar aandient.
Vanwege langere levertijd voor onderdelen zijn de werkzaamheden aan de Schanullekesluis niet geheel afgerond in 2022. Deze zullen doorschuiven naar 2023.
Spelen
De renovatie van de skatebaan in het Beatrixpark is vanwege de slechte staat in 2021 gestart en liep in 2022 door. Naast groot onderhoud werd de skatebaan aangepast aan de huidig geldende wet- en regelgeving en geüpdatet naar de gebruikswensen deze tijd.
In 2019 is het speelbeleid “Samen op Avontuur” door de raad vastgesteld.
Met dit beleid als uitgangspunt wordt er jaarlijks groot onderhoud gepleegd aan meerdere speel- sportplekkenspeeltoestellen en ondergronden van speeltoestellen in de gehele stad.
In 2022 hebben we groot onderhoud gepleegd aan speel- en sportplekken in:
- Koningin Beatrixpark
- De Grienden
- Tussen de Vaarten
- Waterwijk
- Meridiaanpark
- Stedenwijk
- Noorderplassen Jongeren Ontmoeting Plek
Groot Onderhoud Wijken
- Muziekwijk Zuid
- Regenboogbuurt
Projecten in voorbereiding genomen
- Muziekwijk Noord (voorbereiding)
- De Wierden (voorbereiding)
- Kruidenwijk (voorbereiding)
- Seizoenenbuurt (voorbereiding)
- Landgoederenbuurt (voorbereiding)
- Gouwen
- De Meenten