De arbeidsmarkt was ook in 2022 krap, de verwachting is dat dit ook in de komende jaren zo blijft. Om te kunnen voorzien in de voor de toekomst verwachte personeelsbehoefte hebben wij in kaart gebracht welke type functies en competenties onze organisatie nodig heeft. Deze ambitie van een organisatiebrede personeelsplanning is op basis van gesprekken met leidinggevenden uitgewerkt naar het programma “Wij willen werken voor Almere”. Het programma bestaat uit maatregelen, gericht op het werven en behouden van medewerkers. De werving is verder laagdrempelig gemaakt. We kijken minder naar opleidingsniveau of overheidservaring. Het gaat ons vooral om wat een kandidaat in huis heeft en verder kan ontwikkelen. We zetten er ook op in dat vacatures in de toekomst vaker worden ingevuld door zelf opgeleide medewerkers. Bij een aantal afdelingen zijn traineeships vormgegeven voor projectmanager. Voor een aantal gespecialiseerde functies is de afdeling Burgerzaken begonnen om zelf medewerkers op te leiden, omdat deze op de arbeidsmarkt moeilijk te vinden zijn.
In 2022 hebben we volop ingezet op ontwikkeling van onze medewerkers. Zo zijn vier leergangen uitgevoerd, voor leidinggevenden, beleidsstrategen, beleidsadviseurs en uitvoerend medewerkers, waarbij ook ruimte was voor persoonlijk leiderschap. Er zijn meer dan 80 trainingen georganiseerd over gespreksvaardigheden, persoonlijk leiderschap en vitaliteit. Met een online leerprogramma zijn medewerkers geschoold in digitale vaardigheden en het veilig omgaan met data. Hierbij zijn ook vaardigheden behandeld die in de toekomst belangrijker worden.
We willen dat onze medewerkers vitaal zijn en zich verbonden voelen met hun werk. Na corona zien wij dat het verzuim helaas toeneemt. Het inzetbaarheidsteam is uitgebreid waardoor wordt ingezet op een effectievere re-integratie en verzuimpreventie. Medewerkers die kampen met een te hoge werkdruk coachen we naar een betere balans tussen werk en privé. Door individuele werkplekonderzoeken adviseren medewerkers geadviseerd over een goede zithouding en een gezonde werkomgeving.
In 2018 zijn we aan een organisatieverandering begonnen. In 2022 hebben we extra aandacht gehad voor organisatiebreed werken aan overstijgende opgaven. De opdracht opgavegericht werken is in 2022 opgesteld en de werkgroep is samengesteld. Er wordt vanuit verschillende vakgebieden gewerkt aan hoe we om willen gaan met opgaven en hoe we opgavegericht werken het beste toepassen in Almere.