We communiceren en informeren begrijpelijk, betrouwbaar en toegankelijk
Wat hebben we gerealiseerd (verantwoording)
In 2022 zijn we verder gegaan op de ingeslagen weg. Daarbij stond professionalisering en interactie met inwoners centraal.
Er hebben gesprekken plaatsgevonden in het kader van “de dag van Almere”. Hierin werden actuele onderwerpen zoals corona besproken. Deze aanpak is veelbelovend en past bij hoe we op een toegankelijke manier in contact willen zijn met de stad. Het concept wordt doorontwikkeld. Ook wordt het ingezet om participatie en interactie met inwoners en bedrijven te verhogen.
We hebben ook aandacht voor duidelijke en begrijpelijke taal. We proberen dit zoveel mogelijk toe te passen. Zowel in de algemene communicatie als bij communicatie met mensen met een beperking.
Onze citymarketing aanpak was met name gericht op de Floriade. Ondanks de lage bezoekersaantallen en hoge kosten van het evenement was onze inhoudelijke communicatie goed zichtbaar. Bijvoorbeeld op het gebied van duurzaamheid. Ook culturele activiteiten zoals het 180 dagen feest hebben bijgedragen aan citymarketing richting zowel bezoekers als inwoners.
Wat hadden we gepland (begroting)
Almeerse inwoners en ondernemers moeten er op kunnen vertrouwen dat ze bij ons terecht kunnen met hun vragen. Dit kan op verschillende manieren, bijvoorbeeld online via de website, via persoonlijke contact aan de balies, in de wijken én via het Klant Contact Centrum (KCC). We weten wat er in de gemeente leeft en speelt. We gaan in gesprek wanneer daar behoefte aan is, dat kan bijvoorbeeld via “de Dag van Almere”, maar ook voor individuele vragen van bewoners. We hebben oog voor iedere Almeerder.
We werken continu aan toegankelijke en begrijpelijke communicatie. Daarbij maakt het niet uit via welk kanaal we contact hebben met inwoners en ondernemers. Dit gaat over duidelijke en begrijpelijke taal in raadsvoorstellen en ambtelijke stukken maar ook over toegankelijkheid van onze online informatie voor Almeerders met een beperking.
In 2022 besteden we in onze citymarketing veel aandacht aan de Floriade. Niet alleen zal het evenement in het middelpunt staan, ook de inhoudelijke doelen waar de Floriade aan bijdraagt zal in de gemeentelijke communicatie ruimschoots aandacht krijgen. Het gaat om doelen die te maken hebben met de groene stad van de toekomst, zoals bijvoorbeeld groene stadsontwikkeling, duurzame land- en tuinbouw, schone energie, circulair ondernemen en toekomstbestendige mobiliteit .
We gaan nog meer producten en diensten online aanbieden
Wat hebben we gerealiseerd (verantwoording)
In de zomermaanden van 2022 was het bijzonder druk aan de balies van Burgerzaken. Om de drukte aan te kunnen, zijn er extra fte aangenomen. We willen in de toekomst beter inzicht krijgen in piekmomenten, hiervoor is een onderzoek gestart. Dit onderzoek wordt voor de zomerpiek van 2023 afgerond. Wij verwachten hierdoor beter in te kunnen spelen op drukte.
Voor steeds meer burgerzaken producten is het mogelijk om dag en nacht zaken op de site te regelen. Burgers kunnen inmiddels zeven e-diensten online gebruiken en de oplevering van zes e-diensten wordt medio 2023 verwacht. Veel brieven die we gebruiken zijn aangepast en in duidelijke taal herschreven, zodat deze beter te begrijpen zijn voor iedereen. De informele aanpak werpt zijn vruchten af. We bellen bijvoorbeeld bij klachten of afwijzingen direct op . Dit heeft geleid tot minder klachten en meer ingetrokken klachten van inwoners.
Wat hadden we gepland (begroting)
Inwoners mogen verwachten dat ze op onze site dag en nacht zaken kunnen doen. We werken er daarom aan dat steeds meer van onze producten online beschikbaar zijn. We gaan ook de standaard brieven en e-mails aanpassen zodat de besluiten die wij nemen, makkelijker te begrijpen zijn voor onze inwoners. We doen dat op een informele wijze via een persoonlijke aanpak met de menselijke maat. De persoonlijke situatie van onze inwoners vormt een belangrijk onderdeel in hoe we de regels toepassen. Bij het inwinnen van de persoonlijke gegevens zullen we rekening houden met het recht op privacy.
We willen onze inwoners kennis laten maken met het gebruik van een digitale identiteit
Wat hebben we gerealiseerd (verantwoording)
We hebben meegedaan aan diverse pilots met de app IRMA waarin we hebben geleerd hoe we kunnen toewerken naar legitimeren met een digitale identiteit. De lessen hieruit zijn meegenomen in de ontwikkeling van de Wet Digitale Overheid. De invoering van deze wet is vertraagd, maar we blijven de ontwikkelingen op de voet volgen.
Ondertussen onderzoeken we samen met andere afdelingen de mogelijkheid om onze inwoners met een digitale balie te bedienen voor een aantal producten.
Wat hadden we gepland (begroting)
Al sinds 2020 zijn we gestart met het onderzoek naar de invoering van een digitaal identiteitsbewijs. Dit onderzoek doen we samen met andere gemeenten, de VNG en het ministerie Binnenlandse Zaken. Een digitale identiteit moet bruikbaar worden in zowel de digitale als fysieke wereld; met privacy, veiligheid en gebruiksgemak als belangrijkste aspecten. We volgen hierbij de ontwikkelingen rondom de Wet Digitale Overheid op de voet.
We organiseren veilige, eerlijke en toegankelijke gemeenteraadsverkiezingen
Wat hebben we gerealiseerd (verantwoording)
Rondom de gemeenteraadsverkiezingen van 2022 is er een inclusiestembureau gerealiseerd in de Levend Waterkerk in de Parkwijk. Dit is een prikkel-arm stembureau, voorzien van gehoorondersteuning, tactiele geleidingen op de grond, een stem-mal voor visueel beperkte kiezers en speciaal getrainde stembureauleden. Ook kon er gebruik gemaakt worden van een oefenruimte voor kiezers met een licht verstandelijke beperking. Ondanks het beperkte gebruik van dit inclusiestembureau heeft het voldoening gegeven om juist voor kiezers met enige beperkingen een stapje extra te zetten.
Wat hadden we gepland (begroting)
In maart 2022 kunnen we weer naar de stembus voor het kiezen van nieuwe gemeenteraadsleden. Natuurlijk zijn alle stembureaus toegankelijk voor mindervaliden, maar we willen dit jaar ook juist inzetten op een stembureau dat vooral bedoeld is voor mindervaliden.
We gebruiken lobby om onze belangen te behartigen in Den Haag en in de regio
Wat hebben we gerealiseerd (verantwoording)
In 2022 hebben we onze lobby gebruikt om de Almeerse belangen in Den Haag en de regio te behartigen. Daarom zijn we zowel ambtelijk als bestuurlijk vertegenwoordigd in diverse samenwerkingsverbanden en belangenbehartigingsorganisaties.
- Binnen de VNG zijn we sinds 2022 vertegenwoordigd in verschillende commissies. In de G40 zijn onze bestuurders gekozen als voorzitter van de fysieke pijler, vice-voorzitter van de sociale pijler en voorzitter van de themagroep wonen, welzijn en zorg.
- We hebben ons samen met het Rijk en de provincie vanuit Almere 2.0 ingezet voor op het mogelijk maken van de ambities uit de Regio- Rijksstructuurvisie Amsterdam-Almere-Markermeer (RRAAM) en samen met de Flevolandse gemeenten, de provincie Flevoland en het Waterschap op de ambities uit de strategische agenda Flevoland.
- Vanuit de MRA-samenwerking werken we samen in de deelregio Almere-Lelystad aan de drie B’s: Bouwen, Bereikbaarheid en Banen.
- In 2022 hebben we met het Rijk afspraken gemaakt om ruim € 200 miljoen, via het Meerjarenprogramma Infrastructuur, Ruimte en Transport (MIRT), te investeren in de doorontwikkeling van Almere.
- We hebben samen met andere gemeenten verder gebouwd aan een New Towns leernetwerk dat een plek krijgt onder het programma leefbaarheid en veiligheid van het Ministerie van Binnenlandse Zaken.
- Ook hebben we onder andere deelgenomen aan Ronde Tafelgesprekken in de Tweede Kamer over ‘bouwen aan vertrouwen’, ‘verduurzaming onderwijshuisvesting’ en ‘aanpak straatintimidatie’.
- Samen met Number 90 en het college van herstelexperts is er en wordt er gewerkt aan een maatwerkaanpak voor gedupeerden van de Toeslagenaffaire.
Wat hadden we gepland (begroting)
Hiervoor gebruiken we zowel landelijke netwerken van bijvoorbeeld de VNG en de G40 als regionale samenwerking binnen Flevoland en de MRA. Deze netwerken helpen ons om samen ervoor te zorgen dat we dingen die we willen, gedaan kunnen krijgen. Voorbeelden hiervan zijn het realiseren van betaalbare woningen, het verbeteren van de bereikbaarheid en de versterking van de lokale economie, onderwijs en voorzieningen in de stad.
In 2022 zijn er gemeenteraadsverkiezingen. Doordat bestuurders dan wisselen komen er plekken beschikbaar in de bestuurlijke groepen van o.a. de VNG, G40 en de MRA. Wij kijken of we deze plekken kunnen invullen. Dit helpt ons in de regio en in Nederland om ons belang te versterken.
Wij willen de economische ontwikkeling van Almere versterken
Wat hebben we gerealiseerd (verantwoording)
In 2022 hebben we de economische agenda verder uitgevoerd. Bij de opgave: ‘Realiseren van een uitstekend vestigingsklimaat voor bedrijven’ vertellen we wat we hier in 2022 aan gedaan hebben.
Wat hadden we gepland (begroting)
Dit doen aan de hand van de Economische Agenda. We werken aan een robuuste economie. Dit moet leiden tot meer nieuwe bedrijven en banen nu en op de lange termijn. We willen namelijk dat elke Almeerder kans heeft op goed werk in en om Almere.
Corona speelt en speelde een belangrijke rol bij het organiseren van evenementen
Wat hebben we gerealiseerd (verantwoording)
2022 was een uniek jaar met betrekking tot evenementen. In Almere vond de Wereldtuinbouwtentoonstelling Floriade Expo 2022 plaats. Dit themajaar heeft een impuls gegeven aan de (nieuwe) programmering voor evenementen. Er is een uniek 180-dagen programma ontwikkeld rondom dit themajaar. Tevens is er vanuit stedelijke vernieuwing in de verschillende stadsdelen ook een impuls gegeven aan nieuwe programmering. Naast nieuwe evenementen zijn ook veel reguliere evenementen teruggekomen. In totaal stonden er ruim 235 evenementen op de evenementenkalender. Bovenstaande inzet op evenementen heeft ervoor gezorgd dat we de titel "Evenementenstad van het jaar" gewonnen hebben.
Wat hadden we gepland (begroting)
De jaren 2020 en 2021 waren daardoor bijzondere jaren. In 2022 kunnen veel evenementen hopelijk weer doorgaan. Om dit niet te ontmoedigen stellen we voor om leges en terreinverhuurtarieven nog niet te verhogen. Het jaar 2022 zal qua evenementen in het teken staan van de Floriade. Verder werken we aan de hand van het strategisch evenementenbeleid aan een gevarieerd evenementenaanbod in alle drie de stadscentra.