Door onderhoud aan wegen en pleinen zorgen wij dat onze stad veilig en begaanbaar is. Dit doen wij door het repareren van scheuren in wegen en fietspaden, door het recht leggen van stoeptegels en het onderhouden van onze verkeerslichten en de openbare verlichting. Ook ontvangen we inkomsten. Nutsbedrijven moeten bijvoorbeeld een vergoeding betalen voor kabels en ladingen die in onze ondergrond zitten. |
---|
bedragen x € 1 miljoen
omschrijving | begroot | begroot | realisatie | realisatie | resultaat |
---|---|---|---|---|---|
lasten | baten | lasten | baten | ||
beheer | 6,5 | 6,3 | 0,1 | ||
opdrachten | 0,2 | 0,7 | -0,5 | ||
inkoop | 2,3 | 3,2 | -0,8 | ||
doorbelasting | 0,0 | 0,0 | |||
personeel | 0,0 | 0,0 | |||
afschrijving | 0,0 | 0,0 | 0,0 | ||
overig | 0,1 | 0,5 | 0,4 | ||
subsidieontvangst | 0,1 | 0,1 | 0,0 | ||
belasting | 0,2 | 0,0 | -0,2 | ||
grond | 0,5 | 0,8 | 0,3 | ||
wijziging complex | 0,0 | 0,0 | |||
bestemde reserve | 0,0 | 0,0 | 0,0 | ||
totaal | 9,0 | 0,7 | 10,5 | 1,4 | -0,8 |
Dit tekort op het dagelijks verzorgend onderhoud van de bestrating in de openbare ruimte wordt grotendeels veroorzaakt doordat prijsstijgingen in het afgelopen jaar. De gemeentelijke budgetten worden jaarlijks met een algemeen percentage opgehoogd, terwijl in de contracten met onze beheeraannemers wordt uitgegaan van specifieke beheermarkt prijsindexen. Voor komende jaren is het budget voor beheer en onderhoud hiervoor verhoogt in de vierde kwartaalrapportage 2022.
Daarnaast vielen de kosten hoger uit voor specifieke zaken zoals het realiseren van elektrische oplaadpunten en voor het faciliteren van Koningsdag.