In dit onderdeel presenteren we het jaarresultaat en verklaren we de belangrijkste oorzaken op hoofdlijnen. Een gedetailleerde verklaring per begrotingsactiviteit is opgenomen in de Totaalrekening .
Resultaat op hoofdlijnen
Het jaarresultaat is in de jaarrekening € 36,3 miljoen hoger dan in de (bijgestelde) begroting verwacht. Dit verschil komt voor € 12,8 miljoen door projectvertraging. Die budgetten zijn via de kwartaalrapportages doorgeschoven naar 2023 ('bestemming). Het restant van € 23,6 miljoen wordt veroorzaakt door 'echte' meevallers en tegenvallers ('resultaat'). De grafiek hieronder geeft een beeld per programma.
Resultaat op hoofdlijnen
bedragen x € 1 miljoen
Hieronder lichten we de verschillen per programma toe.
Bestuur, inwoners en economie
bedragen x € 1 miljoen | ||
---|---|---|
mee- en tegenvallers | vertraagd | totaal resultaat |
2,6 | 0,1 | 2,7 |
Mee- en tegenvallers
- We hebben een voordeel van € 2,2 miljoen op de pensioenvoorziening voor (oud-) wethouders. Dit komt door een verhoging van de rekenrente. Omdat een verhoging van de rekenrente leidt tot een hoger verwacht rendement in de toekomst hoeven we nu minder geld in de voorziening te hebben. Daarom moeten we nu € 2,2 miljoen laten vrijvallen.
- Uit de wachtgeldvoorziening valt nog een bedrag vrij van € 0,2 miljoen.
- Het resterende verschil van € 0,2 miljoen komt door kleine afwijkingen.
Vertraagd
- verplaatsing digitale infrastructuur Floriadeterrein € 0,1 miljoen
De verplaatsing van de digitale infrastructuur (geluids- en luchtkwaliteitssensoren, slimme camera's en laadpalen) van het Floriadeterrein naar andere plekken in Almere voor hergebruik is vertraagd. Dit komt doordat de beoogde plekken (Green Innovation Hub, Stadscentrum en Hortus) nog niet gereed waren voor installatie. De verplaatsing van de digitale infrastructuur en de voorbereidende werkzaamheden vinden plaats in 2023.
Duurzaam, leefbaar en bereikbaar
bedragen x € 1 miljoen | ||
---|---|---|
mee- en tegenvallers | vertraagd | totaal resultaat |
-0,8 | 1,4 | 0,6 |
Mee- en tegenvallers
- Op de afvalinzameling is er een voordeel van € 1,2 miljoen. Dit komt door hogere prijzen voor ingezamelde grondstoffen en lagere verwerkingskosten van afval.
- We hebben met Tomin een compensatie van € 1 miljoen afgesproken voor extra groenonderhoud dat ze hebben uitgevoerd over 2021 en 2022. In 2023 worden afspraken gemaakt over de samenwerking met Tomin, zodat dit in de toekomst kan worden voorkomen.
- De rest van het tekort van € 1,0 miljoen op dit programma komt door kleine afwijkingen.
Vertraagd
- Afval € 0,3 miljoen
In 2022 hebben wij € 5,2 miljoen beschikbaar gesteld voor het optimaliseren van onze afvalinzameling. Hiervoor is het tarief afvalstoffenheffing niet verhoogd, omdat dit bedrag in 7 jaar terugverdiend zou worden door de te realiseren besparingen. Hiervoor hebben wij in de begroting een besparing van € 0,7 miljoen per jaar ingeboekt vanaf 2025. In 2022 hebben wij de eerste € 0,3 miljoen van de € 5,2 miljoen uitgegeven. Omdat we in 2022 een positief resultaat hebben behaald op de afvalinzameling betalen we dit bedrag alvast terug. Deze komt ten gunste van de ingerekende besparing in 2025.
- Invoering nieuw afvalsysteem € 0,85 miljoen
In de begroting hebben wij geld gereserveerd voor de implementatie van het nieuwe afvalinzamelsysteem. Deze implementatie is vertraagd. Hierdoor hebben wij houden wij geld over. Wij zijn druk bezig met een implementatieplan met bijbehorende financiële berekeningen.
- Fonds Wijkontwikkeling € 0,25 miljoen
Bij Fonds Wijkontwikkeling hebben enkele projecten vertraging opgelopen. Deze projecten zullen in 2023 en verder worden uitgevoerd.
Ruimte en wonen
bedragen x € 1 miljoen | ||
---|---|---|
mee- en tegenvallers | vertraagd | totaal resultaat |
13,8 | 0,1 | 13,9 |
Mee- en tegenvallers
- Er is een incidenteel voordeel van € 14,8 miljoen door een herwaardering van onze MVA-grond, ook wel landbouwgrond genoemd. Dit is grond die we al in bezit hebben, maar nog niet aan het ontwikkelen zijn. Deze gronden hebben we in het verleden via een voorziening waardecorrectie afgewaardeerd naar de landbouwwaarde van gemiddeld € 10,50 per vierkante meter. We hebben het grootste deel van deze grond opnieuw laten taxeren. Hieruit blijkt dat de huidige waarde gemiddeld € 15-18 per vierkante meter is. De totale waarde is hierdoor € 14,8 miljoen hoger. Daarom hebben we de voorziening voor dit bedrag moeten laten vrijvallen.
- Op de 'gewone' resultaatafdracht van het grondbedrijf is een nadeel van € 3 miljoen. De uiteindelijke afdracht was € 21,1 miljoen, in de begroting gingen we uit van € 24,1 miljoen. Dit wordt verder toegelicht in de paragraaf grondbeleid.
- Verder is er een voordeel van € 0,4 miljoen op de verhuur van het Alnovum. Door de opvang van Oekraïners is er geen leegstand. Ook de huur- en erfpachtgronden leveren € 0,4 miljoen extra op.
- Op milieutaken en de omgevingsvergunningen is in totaal € 0,6 miljoen over.
- De rest van het overschot (€ 0,6 miljoen) is veroorzaakt door kleine afwijkingen.
Vertraagd
- De invoering van de Omgevingswet is uitgesteld € 0,1 miljoen
Deze wet gaat nu in op 1 januari 2024. Hierdoor worden vooral de inhuur- en communicatiekosten voor de invoering doorgeschoven naar 2023. Deze kosten worden vooral kort voor invoering gemaakt en daardoor doorgeschoven naar 2023.
- uitvoering wet goed verhuurderschap € 0,15 miljoen
Via de wet goed verhuurderschap krijgen gemeenten meer mogelijkheden om oneerlijke verhuur tegen te gaan. Het gaat bijvoorbeeld om malafide verhuur of discriminatie op de huurmarkt. Het wetsvoorstel zal waarschijnlijk per 1 juli 2023 in werking treden. We krijgen nu geld om deze wet uit te voeren. Via de meicirculaire 2023 zullen we ook nog geld krijgen voor de invoeringskosten.
Zorg en welzijn
bedragen x € 1 miljoen | ||
---|---|---|
mee- en tegenvallers | vertraagd | totaal resultaat |
4,1 | 0,9 | 5,0 |
Mee- en tegenvallers
- Op de opvang van Oekraïners is er een overschot van € 7,1 miljoen.
- We hebben € 3,5 miljoen meer uitgegeven aan jeugdhulp en jeugdbescherming. Dit komt voor € 1,4 miljoen door meer gebruik en hogere kosten bij de jeugdhulp zonder verblijf. De kosten voor de zogeheten 'LTA-zorg' zijn € 0,5 miljoen hoger. Dit is landelijk ingekochte dure zorg waarop wij niet kunnen sturen. De kosten voor de jeugdbescherming zijn € 0,3 miljoen hoger door een toename van het aantal eerstejaars ondertoezichtstellingen. De kosten voor de jeugdhulp met verblijf zijn € 1,2 miljoen hoger dan begroot. Dit komt vooral door € 0,9 miljoen extra kosten als gevolg van de wijziging van het woonplaatsbeginsel. Door een wetswijziging moet Almere nu ook de zorg betalen voor jongeren uit Almere, die elders in het land verblijven (jeugdzorg, pleeggezinnen etc.). Tenslotte is ook het risicodossier met het samenwerkingsverband afgewikkeld. Hiervoor hadden we een risicoreservering opgenomen van € 2,2 miljoen. We moeten nog € 0,2 miljoen meer betalen aan het samenwerkingsverband. Hiermee zijn alle discussiepunten tussen de regiogemeenten en het samenwerkingsverband tot en met 2022 rondom de kosten voor jeugdzorg met verblijf afgewikkeld.
- We hebben € 1 miljoen meer uitgegeven aan de Wmo. Dit komt onder andere door meer geleverde zorg op de ondersteuningsarrangementen, lagere eigen bijdragen en meer gebruik van de persoonsgebonden budgetten voor vooral scootmobielen.
- Op het lokaal transformatiefonds Wmo is er een voordeel van € 1,4 miljoen, mede door een tekort aan opvangplekken.
Vertraagd
We geven € 0,9 miljoen minder uit door vertraging in de uitvoering. Reden hiervoor is vooral het gebrek aan personeel en daardoor vertraging in de projecten:
- € 0,2 miljoen lagere uitgaven voor de opgave wonen met zorg.
- € 0,5 miljoen lagere uitgaven voor vervanging van het back-officesysteem van het sociaal domein. Deze wordt nu begin april 2023 opgeleverd
- € 0,2 miljoen lagere uitgaven voor de aanpak van het versterken van de sociale basis en dementie
Dit geld wordt in 2023 alsnog voor deze doelen ingezet.
Werk en inkomensondersteuning en inclusiviteit
bedragen x € 1 miljoen | ||
---|---|---|
mee- en tegenvallers | vertraagd | totaal resultaat |
6,0 | 10,9 | 16,9 |
Mee- en tegenvallers
- We geven € 2,3 miljoen minder uit aan energietoeslag 2022. Dit geld is beschikbaar voor het aanvalsplan armoede. We reserveren dit overschot daarom binnen de buffer.
- We geven € 0,8 miljoen minder uit aan schuldhulpverlening. Voor 2022 werd een groei van het aantal aanvragen schuldhulp particulieren verwacht. De groei is minder groot dan verwacht. Ook bij de schuldhulpverlening voor zelfstandigen is er sprake van een onderbesteding. Vermoedelijk hebben de (gedeeltelijk) in 2022 nog doorlopende ondersteuningsmaatregelen gezorgd voor een lager gebruik
- We houden € 1 miljoen over op de bijstandsverlening, dit komt vooral doordat we minder klanten hebben dan verwacht. Ook is het gemiddelde uitkeringsbedrag per klant lager.
- Het overige verschil van € 1,9 miljoen komt door diverse kleinere oorzaken.
Vertraagd
- We betalen de energietoeslag 2023 volledig in 2023 uit
Via het gemeentefonds hebben we hiervoor in 2022 € 6,55 miljoen ontvangen. Hiervoor zijn in 2022 dus geen kosten gemaakt, omdat het voor ons niet mogelijk was om dit geld al eerder uit te betalen. De uitbetaling wordt volledig in 2023 gedaan. De kosten schuiven dus ook door naar 2023.
- We houden € 2,5 miljoen over op de ondersteuning van KOT-gedupeerden
We hebben van het Rijk de opdracht gekregen om gedupeerden van de kinderopvangtoeslag te helpen en begeleiden. De begeleiding wordt grotendeels uitgevoerd door de gemeente en de Schoor. Het Rijk betaalt ons een vast normbedrag per gelegd contact, per plan van aanpak en nazorg per gedupeerde die wij ondersteunen. Daarnaast krijgen we de kosten van directe hulp aan gedupeerden en coördinatie volledig vergoed. Er is sprake van een voordelig saldo van € 2,5 miljoen, vrijwel volledig veroorzaakt door de ontvangen normbedragen die wij moeten reserveren voor te maken uitvoeringskosten in de jaren 2023 t/m 2025.
- We geven € 1,4 miljoen minder uit op de regionale re-integratie
Dit is geld voor de hele provincie Flevoland. Hiervan komt € 1,1 miljoen door vertraging van werkzaamheden en planvoorbereiding voor de coronasteunpakketten en taken van het Regionaal Werkbedrijf Flevoland. Ook hebben we in december € 0,3 miljoen gekregen voor het actieprogramma 'dichterbij dan je denkt'. Voor 2023 is er een bestedingsplan, de kosten zullen dan worden gemaakt.
- We geven € 0,5 miljoen minder uit aan het opvangen van statushouders in hotels
Voor het opvangen van statushouders in hotels en de begeleiding van deze mensen krijgen we van het Rijk geld (HAR-regeling). Dit is een vast bedrag per statushouder voor maximaal 6 maanden. Wij verwachten in 2022 ruim € 0,5 miljoen over te houden. Dit komt doordat eind 2022 er nog 70 statushouders zijn die ook in 2023 nog worden opgevangen in een hotel. Deze kosten schuiven door naar 2023. Hiervoor is in de vierde kwartaalrapportage ook budget begroot.
Onderwijs, sport en cultuur
bedragen x € 1 miljoen | ||
---|---|---|
mee- en tegenvallers | vertraagd | totaal resultaat |
0,5 | 1,1 | 1,6 |
Mee- en tegenvallers
- We gaan het paalgebouw Oostvaarderscollege slopen. Dit kost € 1,7 miljoen. Bij de Programmabegroting 2023 hebben we deze sloop aangekondigd. Het paalgebouw staat momenteel leeg en is niet meer nodig voor (gym-)onderwijs. Er is nog onderzocht of het pand niet ingezet kan worden voor het geven van onderwijs aan Oekraïense leerlingen. Dit is niet het geval.
- Verder hebben we een voordeel van € 0,5 miljoen op cultuur.
- We hebben een voordeel van € 0,8 miljoen op de eerste inrichting schoolgebouwen. Twee schoolbesturen hebben in 2022 een lagere aanvraag gedaan voor eerste inrichting en meubilair dan verwacht. Dit leidt tot een voordeel van € 0,5 miljoen. Verder hebben we een voordeel van € 0,3 miljoen op de apparaatskosten onderwijshuisvesting. Dit komt doordat we meer hebben kunnen doorbelasten aan de schoolbesturen voor het uitvoeren van onderhoud.
- Verder is er nog een voordeel van € 0,1 miljoen op volwasseneneducatie.
- Tenslotte bedragen de overige meevallers € 0,8 miljoen.
Vertraagd
- herstel cultuursector € 0,8 miljoen
Een verklaring voor de onderbesteding 2022 van het coronabudget cultuur is onder meer dat het herstel van de culturele sector na corona nog erg moeizaam gaat. Bezoekers blijven nog in grote getalen weg en het is bovendien lastig om het juiste personeel (terug) te krijgen. Door deze situatie zien de meeste culturele organisaties zich gedwongen zich vooral te focussen op de uitvoering van hun reguliere primaire processen in plaats van op de ontwikkeling van nieuwe activiteiten en van ideeën over de toekomstige organisatorische veranderingen. Dit heeft tot gevolg dat het voorbereiden van aanvragen coronasubsidie in het gedrang komt. Hierdoor is het afgelopen jaar het aantal aanvragen voor transformatie achtergebleven bij onze verwachtingen.
Daarnaast is de mogelijkheid om een pilot te starten voor een broedplaats (fysieke werkplekken) in de brandweerkazerne uitgesteld omdat deze plek vanaf juni tot zeker medio 2023 tijdelijk bestemd is voor statushouders. In 2023 zal alsnog gestart worden met deze pilot als ook om initiatieven uit andere stadsdelen voor broedplaatsen te kunnen ondersteunen. Dit sluit aan op de wens in het coalitieakkoord om zich in te zetten voor culturele broedplaatsen.
- volwasseneneducatie € 0,3 miljoen
Het Rijk heeft voor de periode 2020 t/m 2024 extra middelen beschikbaar gesteld via een decentralisatie uitkering (DU) aan alle arbeidsmarktregio’s voor de aanpak van laaggeletterdheid. Omdat landelijk veel onduidelijk bleef is ook de uitvoering vertraagd. We houden daarom € 0,3 miljoen over in 2022. De uitvoering van het Regionaal plan laaggeletterdheid komt nu goed op stoom. We gaan er daarom van uit dat het totale budget van € 0,9 miljoen eind 2024 geheel besteed zal zijn.
Veiligheid
bedragen x € 1 miljoen | ||
---|---|---|
mee- en tegenvallers | vertraagd | total resultaat |
-0,1 | 0,3 | 0,2 |
Mee- en tegenvallers
Op dit programma hebben we geen grote afwijkingen. De overige verschillen worden toegelicht in de totaalrekening.
Vertraagd
- Zorg- en Veiligheidshuis Flevoland € 0,3 miljoen
We hebben bij de decembercirculaire 2021 geld gehad voor het verbeteren van de dienstverlening en voor personen met verward bedrag. Dit geld is bestemd voor het regionale samenwerkingsverband Zorg- en veiligheidshuis Flevoland (ZVHF). Het ZVHF gaat hier onder andere casusregisseurs voor aantrekken. Dat is dit jaar niet gelukt, waardoor er € 0,3 miljoen overblijft. Omdat de administratie van het ZVHF via Almere als centrumgemeente verloopt moeten wij hier onze begroting ook op aanpassen. Het geld wordt hiermee beschikbaar gesteld voor 2023.
Bedrijfsvoering
bedragen x € 1 miljoen | ||
---|---|---|
mee- en tegenvallers | vertraagd | totaal resultaat |
-1,6 | 1,0 | -0,6 |
Mee- en tegenvallers
- We hebben een nadeel van € 1,9 miljoen op de bedrijfsvoering en overhead. Dit zijn met name extra inhuurkosten door openstaande vacatures, of inhuurkosten vanwege uitval door ziekte, zwangerschapsverlof en extra werk. Ook wordt bij verschillende projecten extern advies gevraagd, omdat wij deze kennis niet zelf beschikbaar hebben. De grootste afwijkingen zitten bij bestuursondersteuning, overhead primair proces en financiën & control.
- Het resterende voordeel van € 0,3 miljoen is veroorzaakt door kleine afwijkingen.
Vertraagd
- project VIA € 0,4 miljoen
Project verbetering informatiebeheer & archivering is in de afrondingsfase. We houden dit jaar geld over door openstaande vacatures. Hiermee willen wij de resterende werkzaamheden in 2023 betalen. Dit zijn met name de implementatieplannen af te ronden binnen de organisatie. Zo moet elke afdeling aangeven hoe ze informatiebeheer goed borgen nu en in de toekomst.
- Woo Floriade € 0,15 miljoen
Er is eenmalig geld ter beschikking gesteld voor het Woo verzoek Floriade van Omroep Flevoland. Op dit moment lijkt het erop dat dit geld, een bedrag van € 400.000 dit jaar niet geheel besteed gaat worden. Het is lastig om goede mensen hiervoor te vinden. Het budget is eenmalig verstrekt, maar het Woo verzoek is aan het eind van het jaar ook nog niet volledig afgerond.
- programma invoering Woo € 0,2 miljoen
In 2022 is het programma invoering Woo gestart. Het programma is belast met het invoeren van de actieve informatieplicht die uit de nieuwe wet voortkomt. Het programma heeft wat vertraging opgelopen bij de start, door o.a. vertraging vanuit het ministerie van binnenlandse zaken,. We moeten software aanschaffen dat landelijk wordt gebruikt (PLOOI). Dit geld is daarom volgend jaar nodig.
- digitaliseren debiteuren € 0,1 miljoen
Het project digitaliseren debiteuren is vertraagd doordat er te weinig capaciteit was bij de leverancier en de gemeente. We ronden het project in 2023 af.
- Informatievoorziening € 0,1 miljoen
Project VIA is in de afrondingsfase. In deze fase willen wij een doelmatigheidsonderzoek uitvoeren en investeren in informatiebeheer. Er is extra geld hiervoor beschikbaar gesteld in 2022. Nog niet alle uitgaven zijn gedaan. De resterende taken worden in 2023 afgerond.
- Woo verzoek Floriade € 0,1 miljoen
Er is eenmalig geld beschikking gesteld voor het Woo verzoek Floriade van Omroep Flevoland. Het is lastig om goede mensen hiervoor te vinden. In totaal blijft er € 242.000 over van de € 0,4 miljoen die beschikbaar is in 2022. De kosten lopen door naar 2023. Bij de vierde kwartaalrapportage 2022 hebben we al € 150.000 beschikbaar gesteld voor 2023, we stellen nu voor om ook het laatste deel mee te nemen naar 2023.
Financiën
bedragen x € 1 miljoen | ||
---|---|---|
mee- en tegenvallers | vertraagd | totaal resultaat |
-0,8 | -3,2 | -4,0 |
Mee- en tegenvallers
- We hebben € 3 miljoen extra ontvangen uit het gemeentefonds voor loon- en prijscompensatie. Verder is er een voordeel van € 0,5 miljoen op de opbrengsten uit onroerende zaakbelastingen.
- We hebben nog een naheffingsaanslag voor de Vennootschapsbelasting (VPB) gekregen over voorgaande jaren van € 4 miljoen. Dat komt vooral doordat de belastingdienst vindt dat ook de inkomsten uit reclameopbrengsten onder de vennootschapsbelasting vallen. Wij zijn het daar niet mee eens, net als alle andere gemeenten. Gemeente Rotterdam is hierover nog aan het procederen. Wij wachten die uitkomst met belangstelling af. Maar we hebben nu dus wel al met terugwerkende kracht vanaf 2016 belasting daarover moeten betalen. Dat geldt ook voor de inkomsten uit de concessies voor brandstofverkooppunten.
En er heeft een correctie op de fiscale waardering van de parkeerterreinen in het stadscentrum plaatsgevonden. De fiscale verliezen die we nog van onze winsten mochten aftrekken zijn hierdoor eerder op. Dit alles heeft ertoe geleid dat we in 2022 in totaal € 4,1 miljoen extra VPB hebben moeten betalen.
Vertraagd
- inkomstenderving corona 2021 in 2023 uitbetalen € -3,8 miljoen
Bij de decembercirculaire was nog niet bekend hoeveel geld wij van het Rijk krijgen voor de inkomstenderving door corona in 2021. Dit komt onder andere omdat er nog geen duidelijkheid is over hoe de kwijtschelding van onze belastingen hierin wordt verrekend. De afrekening schuift door naar de meicirculaire 2023. We verwachten ongeveer € 3,3 miljoen te krijgen voor lagere inkomsten uit betaald parkeren en € 0,5 miljoen voor lagere inkomsten toeristenbelasting.
- uitvoering wet goed verhuurderschap € -0,15 miljoen
Via de wet goed verhuurderschap krijgen gemeenten meer mogelijkheden om oneerlijke verhuur tegen te gaan. Het gaat bijvoorbeeld om malafide verhuur of discriminatie op de huurmarkt. Het wetsvoorstel zal waarschijnlijk per 1 juli 2023 in werking treden. We krijgen nu geld om deze wet uit te voeren. Via de meicirculaire 2023 zullen we ook nog geld krijgen voor de invoeringskosten.
- compensatieregeling Voogdij 18+ € 0,5 miljoen
Gemeenten die extra kosten maken voor de jeugdhulp van jongeren van 18 jaar en ouder krijgen hiervoor extra geld van het Rijk. Dit wordt betaald alle ander gemeenten. In 2022 is deze compensatie niet uitbetaald. Dit zal in 2023 gebeuren. Wij zijn geen nadeelgemeenten maar worden dus wel gekort voor deze compensatieregeling. De korting schuift door van 2022 naar 2023.