Het onderwijsachterstandenbeleid is bedoeld om de onderwijskansen van kinderen tussen de 0 en 12 jaar te vergroten. We willen graag dat alle kinderen alle kansen krijgen op school. Kinderen die opgroeien in een thuissituatie met een laag opleidingsniveau of waar geen Nederlands wordt gesproken, komen vaak minder goed mee op school. Vaak komen ze al met een achterstand op school. Wij krijgen geld van het Rijk om onderwijsachterstanden te voorkomen en te verkleinen. Wij geven geld aan kinderopvangorganisaties, scholen en welzijnsorganisaties om activiteiten uit te voeren om onderwijsachterstand tegen te gaan. Bijvoorbeeld:
|
---|
bedragen x € 1 miljoen
omschrijving | begroot | begroot | realisatie | realisatie | resultaat |
---|---|---|---|---|---|
lasten | baten | lasten | baten | ||
subsidieontvangst | 16,4 | 12,6 | -3,8 | ||
personeel | 0,5 | 0,4 | 0,1 | ||
subsidie | 7,1 | 7,1 | 0,0 | ||
inkoop | 2,3 | 0,4 | 1,9 | ||
inhuur | 0,3 | 0,2 | 0,1 | ||
uitkeringen | 6,1 | 4,5 | 1,6 | ||
totaal | 16,4 | 16,4 | 12,6 | 12,6 | 0,0 |
Op deze activiteit is geen resultaat zichtbaar, maar wel € 4 miljoen lagere lasten en baten dan begroot. Dit gaat om geld van Rijk voor het Nationaal Programma Onderwijs en Onderwijsachterstandenbeleid. De beperkende maatregelen door de coronacrisis hebben impact gehad op de uitvoering van ingezette projecten uit 2021. Hierdoor is het niet gelukt om deze projecten in 2022 verder uit te breiden en is er ingezet op verlenging. Daarnaast kwam er door afwikkelingen van eerdere jaren meer subsidie terug als verwacht. We onttrekken minder aan de balanspost als verwacht, wat leidt tot lagere lasten en baten dan begroot. Dit blijft via onze balans beschikbaar voor de aankomende jaren.