De bijstandsuitkering is bedoeld is voor inwoners die geen werk of ander inkomen hebben en daardoor onder de Participatiewet vallen. Zij kunnen een bijstandsuitkering krijgen. Ondernemers kunnen een uitkering via het Besluit bijstandsverlening zelfstandigen (Bbz) krijgen. Deze uitkeringen zijn bedoeld om te voorzien in de minimale bestaansbehoeften. De bijdrage van het Rijk die we hiervoor krijgen beweegt mee met de ontwikkeling van het aantal mensen met een bijstandsuitkering in Nederland. |
---|
bedragen x € 1 miljoen
omschrijving | begroot | begroot | realisatie | realisatie | resultaat |
---|---|---|---|---|---|
lasten | baten | lasten | baten | ||
inkoop | 0,0 | 0,0 | 0,0 | ||
subsidieontvangst | 79,4 | 79,3 | 0,0 | ||
voorziening | 1,0 | 2,3 | 0,1 | -1,1 | |
uitkeringen | 81,9 | 1,9 | 80,7 | 2,8 | 2,1 |
personeel | 0,0 | 0,0 | 0,0 | ||
totaal | 83,1 | 81,3 | 83,0 | 82,2 | 1,0 |
In de begroting hielden we al rekening met een tekort van € 1,8 miljoen op de bijstand. In werkelijkheid komen we maar € 0,8 miljoen tekort. Ten opzichte van de begroting is dit dus een voordeel van € 1 miljoen. Dit komt door:
- € 0,9 miljoen voordeel door lagere bijstandsuitgaven . We hebben 22 klanten minder dan verwacht, de kosten zijn hierdoor € 0,3 miljoen lager. Ook is het gemiddelde uitkeringsbedrag per klant lager. Hierdoor geven we € 0,6 miljoen minder uit.
- € 0,3 miljoen voordeel door hogere BUIG-uitkering van het Rijk . Dit komt doordat we compensatie krijgen voor kwijtgescholden vorderingen op gedupeerden van de Kinderopvangtoeslag-affaire
- € 0,2 miljoen nadeel door hogere kosten loonkostensubsidie . Dit komt doordat er steeds meer gebruik wordt gemaakt van dit instrument.