Met dit bedrag betalen we onder andere eigen en ingehuurd personeel. Deze medewerkers houden zich bezig met de vergunningverlening voor bouw-, sloop- en aanlegactiviteiten in het kader van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht (Wabo). Ook moeten we soms extern advies vragen of werk uitbesteden, bijvoorbeeld voor het doen van metingen op grond waar er gebouwd gaat worden. Dit kopen we in. We huren personeel in omdat de omvang van de werkzaamheden in grote mate afhankelijk is van de bouwproductie. Die productie verschilt per jaar. Ook de invoering van de Omgevingswet en de Wet kwaliteitsborging voor het bouwen (Wkb) in 2023 vraagt om flexibiliteit in de personele inzet. De kosten die we hiervoor maken dekken we uit de inkomsten van de bouwleges. Deze zijn ook in sterke mate afhankelijk van de bouwproductie. De leges zijn op dit moment niet kostendekkend. Dat betekent dat wij een deel van de kosten zelf betalen. Jaarlijks presenteren we in de begroting een totaaloverzicht van de kosten en opbrengsten, en daarmee de kostendekkendheid. |
---|
bedragen x € 1 miljoen
omschrijving | begroot | begroot | realisatie | realisatie | resultaat |
---|---|---|---|---|---|
lasten | baten | lasten | baten | ||
personeel | 3,3 | 3,1 | 0,2 | ||
inhuur | 0,8 | 1,6 | -0,7 | ||
inkoop | 3,8 | 1,8 | 1,9 | ||
belasting | 10,9 | 9,7 | -1,1 | ||
voorziening | 0,0 | 0,1 | 0,0 | ||
doorbelasting | 0,0 | 0,0 | 0,0 | ||
subsidieontvangst | 1,6 | 1,6 | 0,0 | ||
totaal | 7,9 | 12,4 | 6,5 | 11,3 | 0,3 |
We hebben minder inhuur gedaan en ook het uitbesteed werk is lager uitgevallen waardoor de kosten € 1,4 miljoen lager uitvallen. De opbrengsten zijn € 1,1 miljoen lager dan begroot doordat het aantal aanvragen vanaf het 3e kwartaal zijn teruggelopen. Daarnaast is een aantal grote projecten niet afgerond waardoor de opbrengsten van deze projecten doorschuiven naar 2023. De reden van uitstel is divers, zoals het wachten op aanvullende onderdelen van de aanvrager voor de vergunning en discussies met aanvragers over constructie en brandveiligheid.